fredag 31 oktober 2014

Med nästan ingen teknisk kunskap, stoppa en vanlig WiFi-tjuv

Jag är en något över genomsnittet datoranvändare, en halv nörd. Jag har fixat grafikkort med ugnen trick har jag installerade hårddiskar, jag vet hur man använder google osv men det finns ett skit ton vet jag inte, till exempel, vet mycket om trådlösa nätverk jag inte. Jag märkte min ps3 plocka upp en mediaenhet ("somename- PC") som väckte min misstanke, jag gjorde då en del forskning för att se hur man kan räkna ut om någon höll på att loggas på min router. Allt medan im orolig och svettig eftersom min fritid är verkligen begränsad och i stället för avkopplande im försöker lära saker jag önskar att jag visste redan. Slår det ut egentligen är en oönskad gäst på min wifi och jag nu spenderar alla mina små några bitar av fri tid att lära sig något routery och sedan försöka sätta in den till effekt att hålla min bandbredd för mig själv. Jag byter lösenord, jag stänger av SSID broadcast (amatör grejer för de flesta, men ändå nytt för mig), men han kommer alltid tillbaka, jag kan se hans dumma ip-adress Efter några veckor jag bestämmer bara jag har tid / hjärnor / mod inte just nu för att fortsätta kämpa honom, är jag ur mitt element. Han har kunskap, tid och resurser för att hålla leechar. Oavsett verktyg han gör det väldigt lätt för honom att komma tillbaka på när jag ändrar något. Jag ger upp och hoppas att han inte hämta barnporr. Då det går upp för mig att anledningen till att jag inte kan bekämpa detta är eftersom im inte hemma ofta. Im ständigt hustling och livliga och som en idiot jag ansluta till sist det faktum att jag måste lämna min wifi när im inte hemma inte. Jag menar det är en god idé att vända elektroniken av när du inte är hemma, men jag kan inte gå runt min lägenhet att koppla bort allt varje gång jag lämnar. För tre veckor sedan gjorde jag det till en vana att klicka bort grenuttag som är ansluten till modemet / routern och under två veckor har jag varit fri från objudna wifi gäster. Stäng av routern / modemet innan du lämnar huset för arbete / skola så småningom inkonsekvensen av din Internet-resurs kommer att göra din tjuv antingen gå vidare eller få sin egen WiFi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar