torsdag 30 april 2015

När du bor utomlands, försöka utveckla vanor / rutiner för att ta ut kontanter.

Detta är särskilt användbart när de bor i ett kontantbaserat samhälle. Som andra expats kanske vet, även med några internationella avgifter, ger bankomaten alltid den bästa växelkursen. För mig är mitt betalkort det enda sättet jag kan få pengar, och i allmänhet kredit inte accepteras här. Så skulle det värsta som skulle kunna hända är att förlora mitt kort, aka glömma det i maskinen. Det är därför jag har två huvudregler för mig själv; 1. Använd alltid samma maskin lokalt, och 2. om jag längre hemifrån, utveckla en vana, såsom alltid använda maskinen längst till vänster. Om du glömmer ditt kort och maskinen äter det, är det mycket lättare att få tillbaka den om du kan identifiera exakt var du förlorat det. Dessutom, se till att baksidan av ditt kort undertecknas. Min första skott på en LPT men det har verkligen hjälpt mig så långt (som en gång jag nästan skruvas mig genom att förlora mitt kort).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar