lördag 16 maj 2015

Om man får motorstopp eller kraschar på en motorväg, stanna i bilen tills trafiken saktats ner.

Jag arbetar för en statlig polisbyrå, och jag är på motorvägar 12 timmar om dygnet i en storstad. Det misslyckas aldrig att förvåna mig hur jag kan komma till platsen för en kollision där någon bil kommer att vara helt förstörd, medan personen inuti bara har några repor. Å andra sidan, har jag stött på många dödsfall där personen har hittats utanför fordonet eftersom de fick ut när deras bil stannade. Eller ännu värre, ser en förbipasserande en krasch, slutar att hjälpa, och sedan blir påkörd av en annan bil kommer hastighetsgränsen som aldrig såg dem. Det är viktigt att inse att de mest farliga saker på motorvägen är £ 3000 dödsmaskiner som kör förbi. Din bil är utformad för att ta smällar och absorbera stötar. Din kropp är inte. Vistas i bilen är den säkraste platsen. Din bil kan röka och ånga, men det är okej. Om det finns synlig brand, är det fortfarande säkrare i bilen. Det är verkligen svårt att få en modern bil plötsligt explodera. Alla bilbränder jag har sett så småningom sprida sig och ge massor av varning. Om trafiken är tillräckligt tjock och flyter runt 20mph eller mindre, då kan du få ut. Men om det är lätt och går nära hastighetsgränsen, stanna inne. På en liknande punkt, om du har en platt eller blåses ut däck, men bilen kommer fortfarande att köra, köra till en säker plats. Det är inte värt att bli dödad för att undvika skador på fälgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar