måndag 8 april 2013

Obekväma med barn? Här är några tips.

Jag umgås med barn för en levande och trodde att jag skulle dela några grundläggande tips för att interagera med barn. Detta inlägg avser främst barn 3-10, men kan justeras efter behov. Även denna lista är för casual / familjär kontakt med barn, tror möta en flickvänner barn eller tacksägelse med dina kusiner. Efter att ha infört eller be deras namn kommer ihåg det. Ganska grundläggande rättighet? Vem känner inte värderas när en ny vän (och det är vad du gör, gör en ny vän) kommer ihåg ditt namn? Men du skulle bli förvånad över hur många gånger ett barn blir introducerades som "Nancy pojke" eller "Tom flickvänner dotter". Om du av någon anledning håller på att införa dem till någon ny säger detta är min vän "ange". Är det cheesy? Kanske, men jag har uppfyller ett barn som sinnen och det är sött när de presentera mig för sina vänner på samma sätt. Gränser. De är viktiga, särskilt med barnen. Vill inte vara "Farbror Jimmy som brottas", sedan inte starta. Häst leka med dem en gång och du blir ombedd att göra det varje gång. Inte för att brottning är en dålig, men förväntar två saker a) Föräldrarna kommer sannolikt hatar det, inte för att de tycker att det är obehagligt, men att de inte vill att de ska bugg dig. b) Du kommer att skada dem. Om jag hade en krona för varje barn som blev påkörd av en skurk armbåge eller gled ur mitt grepp skulle jag ha två Dimes .... Två mycket sorgliga Dimes. Fråga inte dem om skolan. De gillar det "okej" och deras favoritämne är urtaget. Det finns ett par undantag a) Om de tar upp det och b) Om du vet ett barn av samma ålder / grad / lärare som de kan känna. Så vad pratar du om? Precis som att prata med en vuxen försöka hitta liknande intressen. Sport, dans klass och filmer är alla bra utgångspunkter. Och beroende på ålder, kan din djupa kunskap om Spongbob och äventyr Tid komma till hands. Lär en färdighet (även känd som en barnvänlig fest trick). Jag har två korttrick och vet hur man gör tre sorters papper flygplan (enkel nog att göra på under en minut, men komplex nog för att imponera) upp min ärm hela tiden. Ta värmen. Blir för högt? Papper flygplan slagit någon i huvudet? Ta fallet, be om ursäkt och gå vidare. Tänk hur det känns att alltid hamna i problem? Misspeak? Erkänn det omedelbart utan att säga saker som "som du aldrig begår misstag" eller "du säger saker fel hela tiden". Vuxna erkänner att de har fel är få och långt mellan och gör det ladorna omedelbar respekt. Bli inte nedlåtande. Det enda som skiljer dem från vuxna är lite tid och erfarenhet. Inte gör misstaget att tro att du är mer intelligent än dem, du är bara äldre. Edit: Rogue, fast jag det. Även barn älskar nonsens. Min son är 4 kan du bara prata absolut nonsens till honom och han kan inte få nog av det. Jag rabbla långa ortnamn till honom (Waukesha, Tallahassee, Oconomowoc, etc) som får ett skratt alltid eller jag kommer att ändra några ord när jag läser en berättelse. Istället för God natt, månen, det är God natt, blöja. Vi pratar om vår dag, ska jag berätta för honom att jag hade en sko för lunch, denna typ av sak. Nästan varje barn äldre än 1 kan spela flera omgångar av "plocka en hand" med dig. Hitta något som kommer att fånga deras uppmärksamhet (med barnet jag började med napp) och jag skulle visa honom nappen i ena handen, den andra tom och då skulle jag stänga mina nävar och han skulle välja. De fångar på snabbare än du tror. Jag arbetar på en förskola, och jag vill tillägga något som är väldigt roligt att göra med barnen 2-5 år gamla. Lag dumt. De älskar det. Min favorit trick efter introduktioner är att säga att mitt namn är deras namn. T.ex. barnet heter "Robert" och efter talar en stund en ny unge kommer över. Jag säger mitt namn är Robert istället för mitt riktiga namn, och den första ungen kommer att skratta. Aldrig misslyckas. Speciellt om du säger det som du är dum (inte dum, men dumt.) Är barn så vana vid att vuxna är lamt. En annan kul trick jag gör är att räkna fel. Så om jag vill räkna barnen, och det finns 5 av dem (eller räkna sina fingrar, spelar ingen roll.) Jag räknar det "1, 2, 7, 9, 5." Och de vet att det är fel. Och de kommer att skratta. Och säg att det är 1,2,3,4,5. Och sedan bara "insisterar" på att du gjorde det på rätt sätt. Det finns 5 barn, 1,2,7,9,5. Agera dumt med saker som de vet är fel och du kommer att bli en underhållande jävel. (Jävlas inte föräldrarna i dagis, LPT.) Det finns fler spel och sådant också. Legos är häpnadsväckande. Bygga bilar, bygga flygplan, har tävlingar etc. Underhållande ett barn eller samtala med ett barn kan vara mycket roligt om du vet hur man ska vara dum och göra dem bekväma. Älska din felräk trick. Jag undervisar EFL i grundskolan och en gemensam rörelse för mig att samarbeta med barnen är att fråga hur gamla de är och sedan röra ihop siffrorna. Om ett barn säger att han är 6, ska jag säga, "Åh, du är 6" men hålla upp 9 fingrar. Jag vet inte varför, men barnen verkar älska det. Efter några veckor hela första klass klass fick tillsammans och höll en insats för att lära mig hur man räknar ordentligt. Jag gör samma sak med hälsningar. På morgonen ska jag säga "God eftermiddag!" och vice versa. Barnen vet att det är fel, och de entusiastiskt rätta mig. Även om detta kan vara unikt för EFL undervisningen barnen erkänna ett misstag och sedan korrigera det ganska mycket garantier för att det rätta sättet kommer att brännas i deras minne. Jag går i klass redo att vråla ut på morgonen hälsning och innan jag kan säga ett ord de alla skriker ut GOD MORGON! eftersom de vet att jag ska säga god eftermiddag annars! En annan bra en är att be barnen vad de gör för en levande, utanför skolan. "Åh, så du är en racerförare, eller hur? Nej? Ni jagar gorillor?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar