onsdag 23 oktober 2013

Spela schack (och liknande spel) med barn

Om du någonsin själv spelar schack med ett barn ( eller i princip vem som helst som precis börjat spela eller är långt under din skilllevel ) , spela spelet normalt tills du nått din slutspel . Sedan vänder brädan runt och låter motståndaren avslutar spelet mot dig . Detta kommer att ge din motståndare en chans att öva de sista stadierna av ett spel och hur man framgångsrikt besegra någon , istället för att bara förlora ( som dödar hans / hennes intresse för schack ganska snabbt ) . PS : Jag kom upp med detta när jag spelade den sju år gamla son för min granne regelbundet under en sommar . Jag kunde inte göra mig själv att förlora genom att spela dåligt ( spelet blir tråkigt för mig på detta sätt ) , å andra sidan var han tappa intresset ganska snabbt efter att ha förlorat tre eller fyra matcher , och jag inte klandra honom . Det är som att spela basket kontra någon dubbelt så lång som du , du bara inte stå en chans och det är inte kul , alls . Så , med denna LPT jag kunde full kraft för ganska ett par drag ( jag gjorde förklara de flesta av mina drag i denna del av matchen ) , och sedan , när jag fick honom hörn jag vände brädan runt och matchen blev en utmaning för mig igen ( försöker dra ut den oundvikliga förlusten ) Han lärde sig hur man faktiskt vinna en match ( vilket inte är så lätt av sig själv ) vi båda hade kul PPS : / u / xarcastic [ 1 ] också skrivit ett bra tips : " Innan spelet börjar , låt barnet plocka alla 4 bitar ( utom kungen ) för att ta bort från din styrelse . Sedan spelar så hårt du kan . Om de vinner med lätthet , de tar bara bort tre stycken nästa gång . Du fortfarande vinna lätt , tar de bort 5 . "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar