söndag 26 april 2015

När du ska möta en främling för att köpa eller sälja något genom blocket / Kijiji och du vill ha en säkrare plats för transaktionen, be om att träffas på parkeringen på en polisstation.

Jag försökte sälja en iPad Mini 2 på Kijiji och jag fick de vanliga förfrågningar från ut ur provinsen / statliga telefonnummer. Uppenbara bedragare och de är lätta att hantera. Men vad jag inte var beredd för var bedragare rätt i min egen stad villig att möta mig ansikte mot ansikte för att utföra bedrägerier. Jag gick för att träffa en kille på parkeringen av en hektisk lokala köpcentret. Vi såg varandra på parkeringen, så jag klev ur min bil och började gå mot hans. Som jag fick närmare, blir en kille ur passagerarsidan medan det fortfarande fanns föraren och en annan kille i baksätet. Ingenting tycktes rätt med detta. Jag slutade i mina låtar om fortfarande 25 meter ifrån dem och eftersom jag hade min fortfarande fabriken förseglade iPad Mini 2 i min hand, jag visade den för dem och jag frågade killen som var ut ur bilen för att visa mig pengarna. Det är då den förmodade köparen smirked och skakade på huvudet och fick han tillbaka i bilen och rusade ut. WTF? Efter det, två fler människor ville köpa min iPad och jag bad dem att träffa på parkeringen på en polisstation. Både svarade aldrig tillbaka. Sedan slutligen, den person jag hamnade sälja min iPad Mini till svarade tillbaka att säga hur det var en bra idé att möta upp på parkeringen på en polisstation och transaktionen ägde rum. Visst, det finns inget som hindrar en del av dessa bedragare huruvida möts tar på en polisstation eller inte. Men från och med nu, om jag säljer något via online annonser, ska jag be att träffa på en polisstation. Bara sållar bort avskum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar