söndag 26 april 2015

Övertyga dig själv innan du försöker övertyga andra, annars kommer era förhandlinga att falla sönder.

Detta kommer från en DJ som gör privata tillställningar (genomsnitt 2-3 i veckan). När folk ringde mig innan jag brukade citera något lägre än marknadspriset för att se till att jag fångat så många jobb som möjligt. Nu förhandlar jag en mycket högre takt i genomsnitt med ett större utbud eftersom jag är säker på mig själv och den tjänst jag ger (jag har övertygad mysef min värde och kan förhandla effektivt). OBS: Det är inte prisdiskriminering. Som ett exempel, större evenemang kräver mer utrustning, paket uppgraderingar är inte gratis, vissa dagar är mer efterfrågade än andra, och eftersom jag har övertygat mig själv om dessa saker är jag mer öppen för att uttrycka dem fritt i motsats till passivt grottkrypning
Hur detta band till dig är att, till exempel när du förhandlar din lön, övertyga dig själv varför du är värd x och genom att övertyga dig själv, skulle du ha kommit med en hel del bra motargument som "väl en vanlig människa i detta läge gör x och jag har samma erfarenhet samt en examen. " Några argument bör vara frågor (t.ex. "varför tror du att jag är värd x?" Bara från toppen av mitt huvud). När du tror det och sätta dem på plats för att övertyga dig annars, i allmänhet den andra parten, under tryck, kommer att komma upp med en oförberedd svar. Men ändå, jag tänker inte gå in förhandling för mycket,
Övertyga dig själv innan du försöker övertyga andra i en förhandling, eftersom du kommer att utveckla goda skäl att backa något du tror i motsats till en godtycklig mål du försöker att förhandla om, så du kommer inte bara passivt grotta i (ok jag antar , det är ja bra, som är vettigt, etc)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar