fredag 12 april 2013

Föräldrar, barnvakt, Daycare arbetstagare? Spara ditt förnuft. Istället för att alltid berätta ditt barn (särskilt småbarn) vad man ska göra, ge dem två alternativ som ger samma resultat.

Vi vet alla barn, speciellt småbarn, när berättade vad de ska göra ofta kommer att göra raka motsatsen eller börja ha ett utbrott. Föräldrar (eller någon som ser ett litet barn) förstår att när du ber ett barn att göra den enklaste uppgiften kan det bli en stor prövning. Så istället för att tala om för dem vad de ska göra, ge dem två alternativ istället. Barn älskar att veta att de har en viss kontroll över vad de gör. Det ger dem en chans att använda sitt tänkande och färdigheter resonemang på ett positivt sätt. Så istället för att säga, "Please sätta på din pyjamas och gör dig redo för sängen." Du kan försöka, "Vilka pyjamas skulle du vilja ha till sängs ikväll, din nattlinne eller din Dora pyjamas?" Detta koncept kan användas för nästan vad som helst. Jag började använda denna metod och det var verkligen livet förändras. Det har blivit en andra natur och min dotter älskar att veta att hon fattar beslut i stället för att helt enkelt veta vad man ska göra. Källa: Bara en förälder med trial and error. Förhoppningsvis mindre fel. Redigera # 1: Ja, du kan göra det med vuxna också. Tack för att påpeka detta. Jag använder det på mina vänner och familj hela tiden. Det är bra när man försöker få en grupp att besluta om en restaurang att äta på. Redigera # 2: Alla föräldraskap tekniker arbetar 100% av tiden. Det som fungerar för en familj kanske inte fungerar för en annan. Det finns gott om kommentarer där folk har haft framgång och misslyckanden med denna metod. Om du är en förälder eller barntillsyn givare du lär sig genom trial and error. Lycka till er alla. Tack reddit, detta är en stor diskussion och som innehåller de goda och de dåliga. Jag ska göra mitt bästa för att svara på dem som frågade mig direkta frågor. Trevligt att göra förstasidan och dela LPT är med människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar